Ρήγα - Πεπελάση Μαριέττα

ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ


"Τοπία μνήμης"


Εγκαίνια: Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2020


Διάρκεια έως 8 Φεβρουαρίου 2020

 
Πληροφορίες

Πραγματικότητες και μεταισθήσεις

Σπάνια συναντά κανείς ανθρώπους με πηγαίο ταλέντο και ικανότητες παρατήρησης, εμβάθυνσης, συνδυασμού και συσχετισμών των ερεθισμάτων που δέχονται από πρόσωπα, καταστάσεις και πράγματα της ζωής ή κι αναπάντεχα γεγονότα, τα οποία μαζί με μνήμες κι εντυπώσεις, μετατρέπονται σε μεταισθήσεις. Η Μαριέττα Πεπελάση ανήκει σε αυτήν την κατηγορία των δημιουργών, που διαθέτουν το χάρισμα να μετουσιώνουν κάθε τι που τους συγκινεί ή τους προβληματίζει, μετατρέποντάς το σε ήχο, χρώμα και λόγο, καθώς η μια παράμετρος συμπληρώνει την άλλη, ως προς την κατανόηση της ιδιαίτερης προσωπικότητας  αυτής της δημιουργού.

Τα εναύσματα που αντλεί από την φύση και την ζωή, από την περιρρέουσα κάθε φορά ατμόσφαιρα, αλλά και από τα ύφαλα των καταστάσεων που βιώνει, τα επεξεργάζεται η Μαριέττα συνθετικά, σαν οργανικά ολοκληρώματα, διαμορφώνοντάς τα σε αυτόνομα έργα. Έργα, στα οποία είναι εμφανές το πηγαίο στοιχείο, η ελευθερία της έκφρασης, η αισθαντικότητα, ο εσωτερικός έλεγχος της δομής και η νηφαλιότητα μιας επιφάνειας που έχει ωστόσο απορροφήσει εντός της συγκρουσιακούς κραδασμούς, που διαφαίνονται στις εναρμονιζόμενές τους αντιθέσεις, χωρίς όμως αυτές να διασπούν το ύφος, την ατμόσφαιρα, το κλίμα και την μορφική κάθε φορά ιδιοσήμανση του συνόλου.

Ανεξάρτητα από την λογοτεχνία που γράφει και την μουσική που συνθέτει, θέλω εδώ να αναφερθώ στην εικαστική της ενασχόληση, θυμίζοντας πως η Μαριέττα ζωγραφίζει εδώ και πολλά χρόνια, έχοντας παρουσιάσει με επιτυχία ορισμένες ενότητες έργων της, που εκτιθέμενες σε Αίθουσες Τέχνης έχουν αποδεδειγμένα τύχει θερμής αποδοχής από το κοινό. Στην προκειμένη ενότητα, η εικαστική δημιουργός παρουσιάζει αφαιρετικές επί το πλείστον και χειρονομιακά εξπρεσσιονίζουσες «εικονοπλασίες» που αποκαλύπτουν μέσα από χρωματικά και σχεδιαστικά μορφώματα, τις μεταισθήσεις μιας σύνθετης κατά τα άλλα πραγματικότητας, που αφορά στον διάλογο συνείδησης και υποσυνειδήτου, χωρίς ωστόσο αυτή η διαλεκτική σχέση να διασπά το ελεγειακό κλίμα και την φωταυγή ατμόσφαιρα που δημιουργεί το κάθε της έργο.

Ο χώρος και ο χρόνος στα έργα της Μαριέττας Πεπελάση μετατρέπονται σε μια αλληλουχία δονήσεων, ρυθμών και κραδασμών, η οποία αφενός διατηρεί το ύφος καθεμιάς σύνθεσης, τις εσωτερικές ισορροπίες όπως και την αυτοδυναμία της, αφετέρου δημιουργεί μέσα από τις αντιστικτικές τονικότητες θερμών και ψυχρών χρωμάτων, κάποιες οργανικά  μορφοδυναμικές εντάσεις. Αυτές οι εντάσεις δραστηριοποιούν στον θεατή στοχασμούς και συνειρμούς, προερχόμενους από όσα βλέπει, καθώς αφουγκράζεται μουσικά σχεδόν το χρώμα, την φωτεινότητα, την λάμψη ή το θάμπωμά του, σαν να προέρχεται αυτό από ένα βλέμμα δακρυσμένο. Άλλοτε πάλι, οι εικαστικά κυμαινόμενες εντάσεις – που περιθάλπουν πολλές φορές και συγκαλυμμένη οδύνη - στα συγκεκριμένα έργα της Μαριέττας Πεπελάση καλλιεργούν, μέσα μάλιστα από έναν υφέρποντα τρόπο και λόγο αναφοράς, κάποιες χαρακτηριστικές πυκνώσεις κι αραιώσεις, που δίνουν οργανική υπόσταση στο εικαστικό πεδίο. Σε αυτές άλλωστε οφείλεται η αίσθηση της κινητικότητας που αποπνέουν οι παλλόμενες επιφάνειες της ζωγράφου, τις οποίες εκείνη  διαπραγματεύεται με ελεγχόμενο λυρισμό και ποιητική ενατένιση, μεταφέροντας ασυναίσθητα στον θεατή μια οικεία και την ίδια στιγμή κάποια παράδοξη, όσο κι αινιγματική υπαρξιακή ατμόσφαιρα, στο ύφος πότε του ονείρου, της εμπράγματης επίσης ζωής κι άλλοτε πάλι του μεταφυσικού διερωτήματος.

Αθηνά Σχινά

Ιστορικός Τέχνης & Θεωρίας του Πολιτισμού, ΕΚΠΑ

 

 

Τα νέα έργα της Μαριέττας Ρήγα -Πεπελάση είναι μια αποφασιστική στροφή στο έργο της ζωγράφου. Με  μια πολύ ιδιωματική γραφή, οι χρωματικές κηλίδες που διαχέονται σε σφουμάτες αύρες ενεργοποιούν ένα ευρύ χρωματικό φάσμα. Συνθέσεις που κλείνουν στο πλαίσιο τους από την ενατένιση ως τη μεγεθυμένη εκ του σύνεγγυς της ύλης, εικόνες του κόσμου. Δείχνουν τον τόπο, την κορυφογραμμή στον ορίζοντα μέσα από το πανταχού παρόν νερό. Ο τόπος είναι η θάλασσα ή πέρα από την θάλασσα; Με ελάχιστα σημάδια οριοθετούνται τα πλάνα στις αποστάσεις και με μια υπερβατική ευαισθησία αισθητοποιούνται  σε χρωματικές διαθλάσεις τα μόρια στην ατμόσφαιρα που μεσολαβεί από τον θεατή τους. Είναι μορφές που ανασύρονται από ένα συλλογικό υποσυνείδητο, σχηματίζοντας ένα déjà vu που χάνεται στο βάθος του χρόνου. Με το εκστατικό το βλέμμα της δημιουργού τους ανακαλύπτουμε αυτά τα “πρωτόπλαστα” τοπία που στον ιλαρό φωτισμό τους, μοιάζουν σα να μην πέρασε φωτιά πολέμου από πάνω τους ή το νερό να έπλυνε κάθε σημάδι οδύνης και καταστροφής. Το νερό κυρίαρχο, ασίγαστο, συντελεί στην κάθαρση και συμμετέχει οργανικά στην υλοποίηση του έργου σαν αρχή και προϋπόθεση ζωής. Ας βρούνε αυτές οι εικόνες τις ρωγμές που θα περάσουν να ενωθούν με τα είδωλά τους στα μύχια κάτοπτρα του νου μας. Το αξίζουν.

Αλέξης Βερούκας

Ζωγράφος

 

 

 

Ευγενική στήριξη – σχεδιασμός : Εκδόσεις Σμίλη

 

 

 

Η Μαριέττα Ρήγα Πεπελάση στηρίζει τη ΜΑΦ «Γαλιλαία».

 

 


 

Photo Gallery

Χρησιμοποιείστε τα βελάκια για να δείτε μερικές φωτογραφίες της έκθεσης.